Fotografia produktowa cz. 1

13 sierpnia 2020

Filip Herzig Fotograf

Witaj w moim blogu 🙂 Jestem zawodowym fotografem produktowym i postanowiłem podzielić się nieco wiedzą z tej bardzo ciekawej dziedziny. Blog ten nie jest poradnikiem – jeśli potrzebujesz wykonać zdjęcia produktowe to zapraszam do kontaktu 🙂 Tutaj piszę luźno o kwestiach technicznych związanych z zawodem fotografa produktowego. Myślę, że warto mieć o tym pojęcie. Żyjemy w świecie popularnej fotografii i aparat fotograficzny może kupić sobie każdy co nie jest jednoznaczne z nabyciem właściwych umiejętności.

Fotografia produktowa w całej okazałości

Zaczynam serię artykułów o związanych z dziedziną zdjęć reklamowych jaką jest fotografia produktowa. Będę poruszał różne tematy związane z pracą fotografa produktowego, wszystko oparte na moim doświadczeniu i wiedzy jaką zdobyłem przez lata pracy w tym zawodzie. Jest to temat obszerny. W tym artykule napiszę o kilku zagadnieniach. Poruszę ciekawy temat teł wykorzystywanych do robienia zdjęć reklamowych oraz szalenie ważną kwestię kalibracji i odwzorowania kolorów.

Fotografia produktowa butów sportowych do biegania
Fotografia produktowa butów na czarnym matowym tle

Fotografia produktowa nie tylko na białym tle

Fotografia produktowa może być wykonana na dowolnym tle. Trzeba je tak dopasować do produktu aby wszystko ładnie się komponowało. Mówiąc skrótowo, chodzi o wykorzystanie zasad kompozycji i gry kolorów. Świadomość odbioru kolorów przez ludzki mózg pozwala z łatwością tworzyć zapierające dech w piersiach fotografie i tworzyć właściwy klimat fotografii. Swoje zdjęcia produktowe robię przykładowo na tłach:

  • z tkanin – co daje mi bogactwo kolorów oraz miękkość, delikatność
  • papieru, kartonu, tektury – i to nie jest to samo!
  • luster i lustrzanych, błyszczących materiałów – do efektów specjalnych
  • różnych połyskujących i matowych folii – podobnie jw.
  • czasem użyję naturalnego drewna – drewno kojarzy się z naturą i czymś dobrym
  • bloków, rekwizytów, pudełek – tzw. Zapychacze przestrzeni 😉
  • można użyć kamienia, piasku – i zrobić zdjęcie aranżowane z plażą
  • lub innych surowców
  • bo jesteśmy ograniczeni tylko wyobraźnią!
Fotografia produktowa reklamowa likieru
Fotografia produktowa napoju w aranżacji reklamowej na czerwonym tle

Wszystko zależy od od koncepcji. Materiałów możliwych do użycia jest o wiele wiele więcej niż wymieniłem. Mieszam także różne materiały, a bywa i tak, że tło jest stworzone komputerowo, znaczy się zaprojektowane i narysowane w programie graficznym. Czasami, przy minimalistycznych koncepcjach, zdarza mi się, że zdjęcia produktów wykonam po prostu na białym tle, i to w dodatku w namiocie bezcieniowym lub na stole bezcieniowym, ponieważ jednak na co dzień nie używam tych przyrządów, gdyż stawiam w fotografii produktowej na naturalny układ świateł. Zdjęcia produktów w namiocie bezcieniowym zatracają nieco z kontrastu, a stół bezcieniowy może zbytnio rozświetlić fotografowany produkt od spodu. Przez to, takie zdjęcia zatracają nieco swój reklamowy charakter, ale to temat na inny artykuł, tutaj taka mała dygresja.

zdjecia na bialym tle kosmetykow
Fotografia produktowa kosmetyków na białym tle

Przykład: zdjęcie na czarnym i lustrzanym tle

Fotografia produktowa na czarnym aranżowanym tle może powstać dość łatwo używając lustra i kawałka czarnej tkaniny albo kartonu. Czerń dobrze koresponduje np.: z zegarkami na bransoletach. W takiej aranżacji fotograficznej można pokusić się aby zdjęcie było dodatkowo na lustrze. Trzeba zwrócić uwagę, że niezbędna okaże się wiedza w posługiwaniu się tymi materiałami, ponieważ czerń i lustro może przynieść więcej kłopotów niż korzyści, dlatego najlepiej takie zdjęcia reklamowe wykonać np.: w moim studio fotografii produktowej w mieście Warszawa. Na lustrze widać wszystkie skazy, zarysowania, pył. To trzeba umieć kontrolować, szczególnie przy stosowaniu świateł efektowych i kontrujących.

Zdjęcie zegarków na czarnym, lustrzanym tle
Fotografia produktowa zegarków na czarnym lustrzanym tle

Obróbka zdjęć i kalibracja kolorów w profesjonalnej fotografii

Wszystkie profesjonalne zdjęcia reklamowe produktu, nawet perfekcyjnie wykonane i bardzo atrakcyjne same w sobie, wymagają jeszcze dodatkowej obróbki w programie graficznym. Dla mnie najlepszym oprogramowaniem jest Photoshop, którego sobie bardzo cenię za bogatą ilość funkcji jakie mi oferuje. Są zwolennicy Gimpa, ale PS posiada wysoce zaawansowaną wtyczkę Camera RAW. Moje zdjęcia produktów zapisuję w formacie RAW (tj. Cyfrowy negatyw, obraz prosto z matrycy lustrzanki do obrobienia w cyfrowej ciemni z pominięciem algorytmów aparatu fotograficznego) i wywołuję w cyfrowej ciemni (w czym służy właśnie Camera Raw), którą stanowi moje stanowisko pracy: komputer klasy stacja robocza z zainstalowanym oprogramowaniem graficznym oraz monitorem pozwalającym na kalibrację kolorów, ponieważ odwzorowanie barw w fotografii produktowej jest kluczowe. Szczególnie kiedy to są zdjęcia promocyjne do gazetki albo katalogu i każdej innej profesjonalnej reklamy. Tak wyposażona pracownia fotograficzna jaką dysponuję pozwala mi na pełną kontrolę nad barwą.

Elegancki zegarek - zdjęcie reklamowe
Fotografia produktowa zegarka męskiego na białym tle. Zdjęcie zostało wykonane z przeznaczeniem dla sklepu internetowego.

Kolory mają być nasycone, żywe i kontrastowe, ale nie mogą zakłamywać rzeczywistości co niestety zdarza się, kiedy fotografia produktowa jest robiona przez niedoświadczonych fotografów. Wyobraźmy sobie jakby wyglądały wtedy takie zdjęcia do gazetek reklamowych? Kolor w reklamie odgrywa kluczową rolę w identyfikacji produktu. Na pewno nie jeden raz miałeś problem z kolorami, który urasta do rangi koszmaru gdy wściekły klient z tego powodu reklamuje zakup np. zegarka – bo kolor tarczy na zdjęciu wyglądał inaczej niż w realu. I ja się nie dziwię temu człowiekowi, bo sam bym zwrócił od razu taki zakup. Kłania się zagadnienie balansu bieli i profilu kolorystycznego, jednakże z racji na różne sposoby wykonania matryc w lustrzankach i różne oprogramowanie sterujące, kolory mają prawo się różnić, dlatego po to się używa kalibracji monitora i profili systemowych, aby móc w razie potrzeby dokonać ręcznej korekty koloru podczas obróbki fotografii do sprzedaży.

fotografia produktowa owocow
Kalibracja kolorów w fotografii żywności jest bardzo istotnym czynnikiem. Fotografia produktowa musi odzwierciedlać naturalne kolory. Można je bardzo nasycić, może być silny kontrast, ale kolorystyka musi pokrywać się z oryginałem.

Na rynku dostępny jest profesjonalny sprzęt dla fotografów i grafików:

  • specjalne monitory z wbudowaną sprzętową kalibracją barw
  • kalibratory dla monitorów nie posiadających wbudowanej kalibracji
  • karty kolorów / wzorniki

Standardowy monitor komputerowy pozwala co najwyżej na ustawienie temperatury barwy wyświetlanego obrazu w 3 stopniach, a lepsze modele pozwalają na bardziej precyzyjne ustawienia, jednak to dalej nie daje gwarancji prawidłowego odwzorowania kolorów, więc można użyć kalibratora – to nakładka na monitor, którą się zakłada do weryfikacji kolorów. Najlepsze rozwiązanie, to dedykowane monitory dla profesjonalistów.

Ważne jest aby temperatura barwy odpowiadała światłu dziennemu. Szalenie istotny jest także kolor ścian i mebli w cyfrowej ciemni oraz co kluczowe, kolor światła! Światło dzienne wpadające przez okno zmienia swoją barwę w ciągu dnia. W okresie letnim te zmiany są mniej zauważalne, w okresie zimowym bardziej. Dlatego koniecznym jest zadbanie o profesjonalne oświetlenie – lampy światła dziennego, które oświetlają miejsce pracy naturalnym, rozproszonym światłem.

Zagadnienie obróbki graficznej będzie opisane szerzej w kolejnych artykułach. Serdecznie zapraszam! Jeśli interesują Cie komercyjna fotografia produktowa, szukasz w mieście Warszawa lub możesz wysłać produkty do zdjęć kurierem – zapraszam do współpracy.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Blog

Zdjęcia opakowań szklanych

Fotografia produktowa opakowań szklanych Produkty wykonane ze szkła mogą stanowić nie lada problem dla wielu fotografów. Szkło zawsze było jednym

Blog

Zdjęcia reklamowe wzmacniacza

Fotografia produktów RTV, sprzętu audio hi-fi, wzmacniacza stereo. Sprzęt audio jest wdzięcznym materiałem w fotografii produktowej. Ciekawe kształty, miks różnych

Zestawienie wyników testu akumulatorków AAA

Tabelę stworzyłem w nawiązaniu do testu akumulatorków, w którym zawarte są bardzo obszerne informacje o ładowaniu i rozładowywaniu akumulatorów różnych

0 0 votes
ocena wpisu
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
Przewiń do góry