Jaki kupić obiektyw do mojej lustrzanki?

25 marca 2021

Filip Herzig Fotograf

Jaki obiektyw będzie najlepszy, na co zwrócić uwagę przy wyborze obiektywu?

Podstawa to rozeznać do czego potrzebujesz ten obiektyw. Jaki typ fotografii Cię interesuje? Wielu fotografów zastanawia się kaki kupić obiektyw do mojej lustrzanki. Trzeba się zastanowić najpierw co się chce fotografować. Fotografia produktowa, przyrodnicza, sportowa, reportaż, street-foto, makro, zdjęcia noce, astro fotografia, zdjęcia IR w podczerwieni, pejzaż czy po prostu tak aby sobie popstrykać fotki?
Obiektywy dzielimy na grupy przede wszystkim przez długość ich ogniskowych.

  • 8-16mm to rybie oko

Najkrótsze ogniskowe, rybie oko dają bardzo szeroki kąt widzenia aparatu. Obraz będzie zawierał zniekształcenia geometryczne, powyginane krawędzie. To obiektyw efektowy i do specjalnych zadań, tam gdzie nie sprawdzają się inne obiektywy. W ciasnych pomieszczeniach lub do zdjęć panoramicznych. Absolutnie nie nadaje się do fotografii portretowej. Architektura będzie powyginana… Można by się pokusić o zdjęcia sportowe z wyścigów samochodowych jako dodatek do stworzenia efektownych zdjęć.

  • 18-35mm to tzw. szeroki kąt
  • 50mm to obiektyw tzw. standardowy, pięćdziesiątka, przykładowe zdjęcia i opis takiego obiektywu w tym linku.
    50mm to ogniskowa bardzo uniwersalna na pełnej klatce, a przypadku APS-C będzie to 35mm. Takim obiektywem można wykonać mnóstwo zdjęć. Zaletą 50’tki jest także bardzo wysoka rozdzielczość, ostrość, duża światłosiła – czyli obiektyw jest jasny, ma np. F1.4. Sfotografujesz tym prawie wszystko. Może brakować Ci zoom’u, ale wtedy nauczysz się stosować zoom nożny – czyli samodzielnie przybliżać się i oddalać od fotografowanego obiektu i/lub sceny.
  • zakres 18-55mm nazywa się krótki zoom
    To uniwersalny zakres ogniskowych w ramach tzw. krótkiego zoomu. Fukcjonalność z kitowych obiektywów dołączanych przez producentów do lustrzanek. Obiektywy takie łączą cechy szerokiego kąta z obiektywem standardowym. To bardzo dobre rozwiązanie dla amatora fotografii.
  • 70-100mm to krótkie tele
    Ogniskowa 70mm już jest dobra do zdjęcia portretowego, gdyż daje dobre zachowanie proporcji i geometrii obrazu (brak zniekształceń) oraz pięknie odizolowuje tło. Co nie znaczy że nie można zrobić portretu na innej ogniskowej 🙂
  • 100-500mm teleobiektywy
    Teleobiektywy pozwalają fotografować wszystko to, czego nie dosięgniemy w inny sposób. Używa się ich w fotografii przyrodniczej, sportowej, krajobrazowej. Bardzo je lubią paparazzi 😉
    • NIE kupujemy obiektywów lustrzanych, ponieważ cechuje je bardzo niska jakość optyczna!
    • W obiektywach tego typu warto wybierać konstrukcje ze stabilizacją obrazu oraz możliwie najjaśniejsze, gdyż jest takie prawidło mówiące, że czas naświetlania zdjęcia powinien być minimum 2x krótszy od użytej ogniskowej. Tak więc dla 300mm czas naświetlania powinien wynieść 1/600sek, a z mojego doświadczenia lepiej użyć 1/1000sek, ponieważ jeśli aparat nie jest stabilizowany, to są mikro drgania które wpłyną na zdjęcie – będzie widać minimalne poruszenie. Do dużych i ciężkich tele obiektywów stosuje się specjalne statywy. Obiektyw mocowany jest w dedykowany pierścień adapter.
  • Makro fotografia
    Do zdjęć makro, zbliżeń, potrzeba obiektyw makro np. o ogniskowej 100m z odwzorowaniem 1:1 lub można stosować dobrej klasy ostry obiektyw standardowy z pierścieniami pośrednimi lub mieszkiem. Nie polecam stosowania soczewek makro. Niektórzy zachwalają macro soczewki marki Raynox, ale nie miałem okazji wykonania im testu.
  • Fotografia w podczerwieni
    Do takiej fotografii możesz użyć dowolnego obiektywu w zależności od potrzeb, ale potrzebujesz filtr podczerwony, który nałożysz na obiektyw. Trzeba sobie taki filtr kupić. Znawcy tematu usuwają specjalny filtr przed matrycą aparatu, ale to jest temat dla specjalistów.
  • Astro fotografia
    Kogo nie fascynuje niebo? Tutaj podstawą jest dobry statyw i specjalna głowica. Odsyłam do fachowej lektury w internecie 🙂

Jeśli już wiesz jaki typ obiektywu jest Ci potrzebny i zastanawiasz się jakiej firmy kupić obiektyw, jaki model, czy może być to szkło spoza systemu, czy kupić nowy lub używany obiektyw, stary lub nowy, to poczytaj poniższy artykuł.

Jaki wybrać obiektyw?

Na początek, jakich obiektywów nie kupować. Zawsze lepiej jest dołożyć trochę pieniędzy i kupić obiektyw znanej marki. Jeśli używasz systemu Nikona, szukaj w pierwszej linii obiektywów Nikona. Podobnie Canon, Pentax itp. Sigma jest przyzwoita, chociaż nie każdemu podoba się jej specyficzny bokeh w niektórych obiektywach. Tamron jest tani, ale ma skłonności do aberracji, silnej, fioletowej, jest ona zauważalna.

Soligor ma niskiej jakości szkła, obraz może być mdły. Stosunkowo nowa marka Yongnuo w swoich obiektywach boryka się z dystorsją. Cosina, Tokina, Cosinon, Revuenon, Astronar, Vivitar, Paragon, i pełno innych egzotycznych nazw… kupujesz na własną odpowiedzialość 🙂 Lepiej jest mieć jeden dobry obiektyw niż kilka kiepskiej jakości.

Nie chcę jednocześnie skreślać żadnej z tych marek, ale mają one swoje wady i zalety i dobrze jest używać ich świadomie. Ze starych obiektywów podpinanych pod gwint M42 szczerze można polecić takie obiektywy jak Sonnar (ale niekoniecznie stara srebrno czarna Zebra, gdyż miała słabe powłoki), Pancolar, Takumar oraz Helios, chociaż ten ostatni ma dużą losowość jakości. Tzn. możesz trafić na dobry egzemplarz, a możesz trafić na byle jaki. Stare obiektywy często zaliczały serwis, bywały rozkręcane i montowane podobnie. Jeśli taką czynność wykonuje amator – obiektyw po złożeniu traci oryginalne właściwości optyczne! Interesujące mogą być niektóre modele Mir lub Industar.

Przykładowe zdjęcie wykonane starym Heliosem podpiętym do lustrzanki cyfrowej:

Fotografia wykonana obiektywem Helios M-44 i lustrzanką cyfrową
To zdjęcie zrobiłem Heliosem na f2.0

Do używania tych obiektywów dobrze jest mieć o nich pewną wiedzę. Panuje dużo legend i mitów. Jedni cenią w obiektywie ostrość od pełnej dziury. Inni ostrość na F8. Dla innych ważna jest rozdzielczość. Kto inny zwróci uwagę na aberrację i dystorsję. Ktoś zachwyci się kontrastowym obrazkiem. Bo obiektyw czasem wybiera się dla jego plastyki. Dla sposobu rysowania obrazu, tj. pierwszego planu i tego co rozmyte. Niektóre obiektywy mają spektakularne efekty.

Helios ma np. taki lekko zakręcony bokeh. Są obiektywy z wadami optycznymi które dla kogoś mogą być zaletą, np. właśnie dziwnie zawirowane tło, brak telecentryczności, zniekształcenia albo kształt krążków bokehu na co ma wpływ fizyczny kształ przesłony. Na tym trzeba się jednak znać i poświęcić czas na testowanie, eksperymentowanie i dysponować gotówką. Nie masz na to czasu i sił? Działaj wg. takiego toku myślenia: przykładowo dla Nikona, szukaj obiektywów z autofokusem AF-S, a najlepiej AF-P. W tym drugim będziesz miał obiektywy najnowszej generacji. Jeśli nie potrzebujesz autofokusa możesz pokusić się o obiektywy Zeissa. Sprawdź czy są do Twojego modelu lustrzanki.

Fotografia wykonana manualnym obiektywem Porst 35mm f2.8 z cyfrowym Nikonem
Idąc dalej, Canon robi specjalne lepsze modele obiektywów oznaczone jako "L". W Pentaxie najlepsze obiektywy mają oznaczenie "Limited" albo "*" czyli gwiazdka po prostu.

Ciekawostka: konstrukcja optyczna obiektywów opiera się na fizyce. Np. tzw obiektywy standardowe, 50’tki mają taką samą konstrukcję optyczną bez względu na to jaka firma produkuje taki obiektyw. Jednakże różnice są w zastosowanych materiałach oraz elementach i funkcjach dodatkowych. Przykładowo, Sigma szczyci się soczewkami o oznaczeniach ED, czyli o niskiej dyspersji, co skutkuje tym, że taki obiektyw jest wolny od abberacji chromatycznej. Wraz z rozwojem technologii, stosuje się coraz wyższej klasy powłoki, które nie tylko redukują lub usuwają odblaski, flary, duszki, bliki itp, ale poprawiają transmisję światła wewnątrz obiektywu.

Obiektyw do wykonania tego zdjęcia to Sigma 100-300mm

Niektóre obiektywy dodatkowo mają bezszelestny, błyskawiczny mechanizm autofokusa. Inne posiadają systemy antywstrząsowe. Długie tele obiektywy mają funkcje makro, ograniczniki ostrzenia i inne bajery. Na uwagę zasługuje także fakt, że dawniej klejono soczewki klejami które mogą po wielu latach już nie trzymać soczewek, następuje rozwarstwienie i strata własności optycznych. To wszystko sprawia, że jestem zdecydowanym zwolennikiem kupowania możliwie najnowszych obiektywów.

Chociaż fizycznie układ soczewek będzie taki sam w szkle z 2020 roku jak i takim z 1980, to jednak zastosowane materiały będą na korzyść nowej technologii. Zobrazowanie zagadnienia układu soczewek znajdziecie pod tym linkiem w Wikipedii, proszę wyszukać hasło: tryplet wielosoczewkowy – jest to konstrukcja stosowana w obiektywach różnych firm: https://pl.wikipedia.org/wiki/Obiektyw_fotograficzny .

Dla wszystkich chętnych poszerzenia swojej wiedzy o obiektywach fotograficznych odsyłam do fachowej literatury.
Dowiesz się tam np. jak działa obiektyw, jak działa stabilizacja obiektywu itp. Bardzo pożyteczna lektura!


Czy warto inwestować w stare obiektywy?

Tak naprawdę musisz sobie na to sam odpowiedzieć. Manualny nie ma AF, to wielka wada. Takie obiektywy są ciężkie, bo są wykonane z metalu i szkła. Często wymagają serwisu, a jak nie wymagają to pierścienie potrafią pracować ciężko. Obiektywy tego typu nie mają automatyki – używa się w ich w pełni ręcznie. Ma to swój klimat, ale na dłuższą metę jest męczące. Dawniej, w czasach fotografii na kliszę inaczej robiło się zdjęcia, wolniej, mniej i nie przywiązywano takiej wagi do idealnej jakości, ostrości i czystości zdjęcia… ponieważ same klisze miały swoje ograniczenia.


Czy opłaca się kupić stary manualny obiektyw?

Jeśli plastyka i/lub ostrość tego obiektywu albo ogniskowa są dla Ciebie bardzo pożądane i nie znalazłeś innego odpowiednika to warto rozważyć taki zakup. Zazwyczaj plastyka starych manualnych obiektywów jest “magiczna”, “ma to coś” i dlatego takie szkła mają wielu zwolenników.

Liście fotografowane przy pomocy Helios 44-M


Czy obiektywy M42 są warte uwagi?

To zależy czego poszukujesz i jakie masz priorytety. Polecam Ci zapoznać się z artykułem “- Jaki kupić obiektyw?”, piszę tam obiektywach różnych rodzajów,jest tam sporo ciekawych informacji które mogą pomóc Ci odpowiedzieć na te lub inne pytania.

Helios 81 f2.0 w akcji.
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Blog

Zdjęcia opakowań szklanych

Fotografia produktowa opakowań szklanych Produkty wykonane ze szkła mogą stanowić nie lada problem dla wielu fotografów. Szkło zawsze było jednym

Blog

Zdjęcia reklamowe wzmacniacza

Fotografia produktów RTV, sprzętu audio hi-fi, wzmacniacza stereo. Sprzęt audio jest wdzięcznym materiałem w fotografii produktowej. Ciekawe kształty, miks różnych

Zestawienie wyników testu akumulatorków AAA

Tabelę stworzyłem w nawiązaniu do testu akumulatorków, w którym zawarte są bardzo obszerne informacje o ładowaniu i rozładowywaniu akumulatorów różnych

0 0 votes
ocena wpisu
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
Przewiń do góry