Jaki statyw fotograficzny do studia?

16 grudnia 2020

Filip Herzig Fotograf

Jaki wybrać statyw ?

Profesjonalny metalowy statyw fotograficzny z glowica z szybkozlaczka

W skrócie: stabilny i bezpieczny dla Ciebie i otoczenia 🙂

Statyw do studia fotograficznego, do zamontowania lampy błyskowej, akcesoriów albo aparatu musi być przede wszystkim stabilny. Nie może się chwiać, stanowić ryzyka wywrócenia. Powinien mieć odpowiednią masę własną, być wykonany z tworzyw trwałych takich jak metal, mocne kompozyty. Najlepiej wybierać produkty markowe, sprawdzonych firm. Nogi statywu powinny mieć możliwość szerokiego rozstawienia aby zagwarantować stabilność.

Profesjonalny metalowy statyw fotograficzny z glowica z szybkozlaczka

Ponadto, musi być blokada tych po rozłożeniu. Zwróć uwagę aby pokrętła i zaciski w statywie były wygodne i masywne. Nie mogą kaleczyć dłoni i palców, musi być do nich swobodny dostęp. Nie może być także luzów. Uwaga na tandetne śruby stosowane w zaciskach! Lubią się ucinać po kilkudziesięciu rozłożeniach i złożeniach.

Profesjonalny metalowy statyw fotograficzny z glowica z szybkozlaczka

Statyw fotograficzny powinien składać się z możliwie jak najmniejszej ilości członów. Im mniej elementów tym konstrukcja jest pewniejsza, trwalsza i zmniejsza się ryzyko uszkodzeń. Już wiesz jaki statyw fotograficzny do studia? Warto kupować sprzęt różnych marek i samemu sprawdzać “w praniu” co będzie najlepiej odpowiadało Twoim oczekiwaniom.

Na co zwrócić uwagę wybierając statyw fotograficzny?

Poniżej zbiór porad ogólnych, bez względu na przeznaczenie statywu:

  • ogólna jakość wykonania, musi sprawiać wrażenie dobrze wykonanego
  • masywny, ciężki
  • duży udźwig
  • mocne zaciski
  • amortyzacja – najlepiej powietrzna
  • zabezpieczenie przed przypadkowym złożeniem / upadnięciem sprzętu

Jest więcej parametrów którymi można się kierować przy wyborze statywu. Rozwinę na razie te wyżej wymienione. Zakładam że szukasz statywu do mocowania lamp, akcesoriów i ewentualnie do aparatu fotograficznego.

1. Ogólna jakość wykonania statywu – jeśli na sam widok statywu masz wątpliwości co do jakości – uciekaj 🙂

2. Statyw do studia musi być ciężki i masywny. Odpowiednia masa gwarantuje jego stabilność w przypadku ewentualnych potrąceń, a proszę mi wierzyć – zdarzają się każdemu i to w najmniej oczekiwanych przypadkach! Mnie nie raz zdarza się zahaczyć nogą o kabel zasilający lampę na statywie i naprawdę lepiej się potknąć o taki kabel niż wywrócić statyw powodując rozbicie lampy i / lub sprzętów w studio. Oczywiście, najlepiej dodatkowo ułożyć nadmiar kabla w taki sposób aby wykluczyć możliwość potknięcia się 😉

3. Udźwig statywu – wybieramy statywy z dużą rezerwą udźwigu. Parametry podawane przez producentów często są podane na wyrost, a z wraz z czasem eksploatacji sprzętu materiały się wyrabiają i sprawność statywu spada. Jeśli lampa błyskowa waży 5kg, softbox 1kg to wybierz statyw o udźwigu 10kg. Statywy najlepiej radzą sobie z obciążeniem kiedy działa ono pionowo i równomiernie na statyw, natomiast w przypadku kiedy siła obciążenia ciąży z jednej strony, to stabilność i wytrzymałość statywu radykalnie maleje. Jak łatwo się domyślić – statyw na aparat fotograficzny w studio powinien być równie stabilny, a szczególnie jego głowica!!! Nie ryzykujemy uszkodzeniem lustrzanki wartej tysiące złotych! Zakup statywu fotograficznego to inwestycja.

Profesjonalny metalowy statyw fotograficzny z glowica z szybkozlaczka

4. Mocne zaciski w statywie – w różnych konstrukcjach stosuje się różne zaciski. Duży, masywny zacisk powinien dać pewność trzymania.

Profesjonalny metalowy statyw fotograficzny z glowica z szybkozlaczka
Profesjonalny metalowy statyw fotograficzny z glowica z szybkozlaczka

5. Amortyzacja statywu – w przypadku kiedy zacisk puści – to co jest zamontowane na statywie spadnie na dół. Jeśli statyw nie ma amortyzacji to sprzęt ulegnie uszkodzeniu lub zniszczeniu. Ja tak straciłem kiedyś lampę błyskową i kilkaset złotych. Amortyzacja sprężynowa w tanich statywach to zabawka – nie polecam. Zdecydowanie amortyzacja powietrzna, ponieważ ona ma szansę wyhamować spadający człon statywu. Niestety w tanich statywach taka amortyzacja potrafi stracić na właściwościach z każdym składaniem statywu, ale droższe konstrukcje są pozbawione tego problemu.

6. Dodatkowym zabezpieczeniem mocowanego sprzętu są zawleczki które fizycznie przeplecione przez oś statywu uniemożliwiają jego samoczynne złożenie. Niestety rzadko można spotkać takie rozwiązanie.

Statyw oswietleniowy do lamp do studia fotograficznego

Co jest jeszcze ważne przy wyborze statywu do studia?

W kwestiach kosmetycznych, polecam wybierać statywy w kolorze czarnym matowym ponieważ niweluje powstawanie niepożądanych odblasków światła. Warto zwrócić uwagę na nóżki statywu aby były gumowe lub kauczukowe – szczególnie kiedy podłoga jest drewniana aby jej nie porysować.

Dodatkowo należy sprawdzić jaki trzpień posiada statyw fotograficzny do mocowania akcesoriów – jeśli to statyw np. oświetleniowy. Są dwa rodzaje wielkości. W przypadku statywu do aparatu – jaką głowicę można na nim zamontować.

Statyw oswietleniowy do lamp do studia fotograficznego

Akcesoria dodatkowe jak pokrowiec – przydatne kiedy potrzeba odłożyć statyw nie używany na jakiś czas. Warto dbać o sprzęt fotograficzny i chronić go przed kurzem oraz wilgocią.

Czy są wyjątki od tych reguł?

Generalnie, zasady te powinny tyczyć się wszystkich statywów wykorzystywanych do mocowania aparatów i sprzętu oświetleniowego oraz teł. Ewentualnie kiedy potrzebujesz mały lekki statyw na niewielką lampę doświetlającą tło typu piesek, to możesz pokusić się o oszczędności – lub jeśli potrzeba statyw z przeznaczeniem do mocowania lekkich akcesoriów. Ja jednak wychodzę z założenia że lepiej cały sprzęt mieć najwyższej jakości, ponieważ człowiek jest omylny i popełnia błędy – czasem pomyli statywy, czasem coś potrąci, czegoś nie dopilnuje, nie domknie i … nie szczęście murowane, a na to fotograf nie może sobie pozwolić, gdyż operuje drogim sprzętem fotograficznym.

Pianka antypośligowa na nodze statywu ułatwiająca jego transport

Na rynku jest bardzo duży wybór sprzętu fotograficznego i statywów. Myślę, że kilka moich wskazówek w tym artykule ułatwi Ci odpowiedź na to jaki statyw kupić czy jakie warunki powinien spełnić statyw studyjny oraz do aparatu używanego w studio fotograficznym.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Blog

Zdjęcia opakowań szklanych

Fotografia produktowa opakowań szklanych Produkty wykonane ze szkła mogą stanowić nie lada problem dla wielu fotografów. Szkło zawsze było jednym

Blog

Zdjęcia reklamowe wzmacniacza

Fotografia produktów RTV, sprzętu audio hi-fi, wzmacniacza stereo. Sprzęt audio jest wdzięcznym materiałem w fotografii produktowej. Ciekawe kształty, miks różnych

Zestawienie wyników testu akumulatorków AAA

Tabelę stworzyłem w nawiązaniu do testu akumulatorków, w którym zawarte są bardzo obszerne informacje o ładowaniu i rozładowywaniu akumulatorów różnych

0 0 votes
ocena wpisu
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
Przewiń do góry