Nikon AF Nikkor 50mm f1.8

28 marca 2021

Filip Herzig Fotograf

Test i recenzja obiektywu stało ogniskowego Nikkor 50mm f1.8 D AF

Obiektyw standardowy to must have każdego fotografa. Jak spisuje się ta 50’tka?

Zdjęcie opisywanego szkła:

Standardowy staloogniskowy obiektyw fotograficzny Nikon Nikkon 50mm f1.8

Cechy:

  • obiektyw standardowy, stało ogniskowy
  • AF na śrubokręt, szybki i celny
  • bardzo jasny, światło-siła f1.8
  • brak wad optycznych od f2.2 lub prawie nie zauważalne
  • kryje pełną klatkę, nadaje się świetnie też do APS-C dając ekwiwalent 75mm czyli idealnie do portretu
  • świetnie współpracuje z pierścieniami makro
  • układ optyczny 6 elementów w 5 grupach
  • nie drogi na rynku wtórnym, można kupić za 300-400zł.
  • obiektyw nie jest już produkowany, rok produkcji szacuje się na okres między 1987 rok.
  • średnica filtra 52mm
  • współczynnik reprodukcji 0,15x
  • dystans ostrzenia od 45cm
  • waga 155g jest więc lekki
  • ilość listków przesłony: 7
  • kąt obiektywu 46,8 stopni
  • obiektyw nie umożliwia pomiaru matrycowego oraz nie współpracuje z lampami w trybie TTL

Bardzo przyjemny obiektyw! Co się dziwić, to standard!

Nikon AF Nikkor 50mm f1.8
Stało-ogniskowe obiektywy zawsze cechuje wyższa jakość optyczna od zoomów. 

Plastyka obiektywu

Ten obiektyw 50mm przy przesłonie f1.8 trochę mydli, tzn. głębia ostrości jest zbyt płytka i ma słabą rozdzielczość, widoczna jest aberracja. Na pełnej dziurze (określenie potoczne, czyli przesłona zupełnie otwarta) to szkło ma jednak cudowną plastykę i można z nim robić miękkie, delikatne portrety! Mało który obiektyw tak pięknie rysuje i warto mieć go w swojej kolekcji choćby dla samej plastyki obrazu, bo ma także interesujący bokeh. Taka jest domena obiektywów stało ogniskowych.

Standardowy staloogniskowy obiektyw fotograficzny Nikon Nikkon 50mm f1.8

Od F4 bardzo ostry, na F8 super ostry. Testowałem do F16, jednakże przy tej przysłonie widać już znaczną dyfrakcję światła – co jednak jest charakterystyczną cechą dla ogółu obiektywów, aczkolwiek w porównaniach Sigma 24-50 wypadła lepiej. Jednakże takie wartości przesłon stosuje się w wyjątkowych sytuacjach – np. fotografia produktowa albo zdjęcia makro.

Obiektyw jest wolny od dystorsji, a aberracja chromatyczna jest pod kontrolą. Obraz jest kontrastowy, chociaż przyznam że kitowy Nikkor 18-55 ma mocniejszy kontrast i nasycenie barw. W Nikkorze 50mm barwy są takie bardziej naturalne.

Zdjęcia przykładowe wykonane 50’tką

Poniżej prezentuję kilka przykładowych zdjęć z testu obiektywu, który wykonałem w swoim atelier w Warszawie oraz w plenerze.

_____

Autofocus i ręczne ustawianie ostrości

Obiektyw ten posiada swoje nowsze odpowiedniki z wbudowanymi silnikami autofocusa AF-S. Ten model ma autofokus na tzw. śrubokręt. Pracuje płynnie, nie za głośno, jest celny. To obiektyw z tzw. okienkiem, w którym jest pokazana skala obiektywu, co ułatwia ustawienie ostrości w trybie manualnym. Sam pierścień ostrzenia jest w miarę wygodny, ale do ideału mu wiele brakuje. Nie jest za duży, a plastikowe ryflowanie (ząbkowanie?), nie daje w pełni pewnego chwytu chociaż dobrze jest wyczuwalne pod palcami i na pewno nie będzie się ślizgać kiedy dłonie będą spocone.

Cena obiektywu

Na aukcjach można znaleźć ten model w cenie ok 400zł, może trafisz okazję trochę taniej. Średnio starsze 50’tki Nikona chodzą za ok 500zł. Nowsze modele wykonane w nowszych technologiach kosztują więcej.

Podsumowanie i ocena

Obiektyw Nikon AF Nikkor 50mm f1.8 polecam każdemu. Takim obiektywem można stworzyć mnóstwo świetnych zdjęć. Prawdziwie uniwersalny o bardzo dobrych właściwościach optycznych – jest ostry już od około f2,4, bardzo plastyczny, dobrze pracuje pod światło. Bajeczny przy f1.8 jeśli lubisz portrety i “zdjęcia z duszą”. Przy f8 żyleta! Autofocus jest szybki i celny. Sigma w tej branży jest lepsza. Ale to szczegół. Obiektyw jest kompaktowy i bardzo lekki. Nie będzie zajmował wiele miejsca w torbie ani nas obciążał. Obiektyw “nie kręci mordką”, tzn. przednia soczewka jest nieruchoma podczas ustawiania ostrości. Z łatwością nakręcisz dodatkowe akcesoria, filtry okrągłe, połówkowe czy w systemie Cokina. Zdecydowanie warto mieć taki obiektyw.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Blog

Zdjęcia opakowań szklanych

Fotografia produktowa opakowań szklanych Produkty wykonane ze szkła mogą stanowić nie lada problem dla wielu fotografów. Szkło zawsze było jednym

Blog

Zdjęcia reklamowe wzmacniacza

Fotografia produktów RTV, sprzętu audio hi-fi, wzmacniacza stereo. Sprzęt audio jest wdzięcznym materiałem w fotografii produktowej. Ciekawe kształty, miks różnych

Zestawienie wyników testu akumulatorków AAA

Tabelę stworzyłem w nawiązaniu do testu akumulatorków, w którym zawarte są bardzo obszerne informacje o ładowaniu i rozładowywaniu akumulatorów różnych

5 1 vote
ocena wpisu
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
Przewiń do góry