Parowozem OL12 do Sierpca

9 listopada 2013

Filip Herzig Fotograf

Pociąg specjalny

relacji Warszawa Gdańska – Legionowo – Sierpc – Legionowo Warszawa Gdańska

Ciepły wrzesień 2013 roku, już po upalnym lecie, trafiłem okazyjnie bilet na pociąg specjalny z Warszawy do Sierpca. To nie byle jaki przejazd, mianowicie 300km trasa z historycznym, zabytkowym ponad 100 letnim parowozem OL12 z kilkoma drewnianymi wagonami z minionej epoki. Prawdziwa gratka dla miłośnika kolei i wszystkich tych, którzy na oczy nie widzieli takiego cuda, a wychowali się na Skm’kach 😉

Stoi na stacji lokomotywa… To była nie lada atrakcja dla wszystkich mijających nas SKM’ek…

Mieliśmy nawet przyjemność ścigania się chwilkę z taką Skm’ką na stacji Legionowo w drodze powrotnej gdy na raz oba pociągi ruszyły ze stacji. Cóż, kiedy Skm’a daleko zniknęła nam z oczu, to my się jeszcze rozpędzaliśmy 😉 Za to widok wlepionych w okna wagonów dzieci patrzących z niedowierzaniem na nasz pociąg był bezcenny. Dla nich to na pewno była frajda.

Jedzie pociąg z daleka… dużo dymu, dużo pary aby fotka wyszła dobrze. Mnie nie wyszła za bardzo, ale za to OL12 spaliła sporo węgla, bo taka jazda jest maksymalnie nie ekonomiczna.
Pociągi czasem stają w polu albo w lesie. Te “Retro” też.

Parowozy bardzo lubią wodę. Wiedzieliście o tym? 🙂 Lubią też piasek. A węgiel to już szczególnie!

Pociag specjalny relacji Warszawa Gdanska – Sierpc – Warszawa Gdanska 15 wrzesnia 2013

Pewien miłośnik kolei postanowił zorganizować fantastyczny przejazd na trasie Warszawa-Sierpc-Warszawa.

Ten pociąg jechał tylko dla celów fotograficznych. Niesamowite, nie? 🙂

Takie okazje zdarzają się niezmiernie rzadko. Gratka dla miłośnika Kolei. Fotografie przedstawiają zabytkowy, w pełni na chodzie, ponad 100-letni parowóz OL12 w pięknym oliwkowym malowaniu. W Polsce jest mało zachowanych, czynnych parowozów. Przed II Wojną Światową Polska była potęgą. Niestety duża część taboru została zniszczona i rozkradziona. Parowozy są kosztowne w eksploatacji dlatego szybko zostały wyparte przez elektrowozy i lokomotywy spalinowe, nie mniej jednak siła uciągu lokomotywy parowej jest potężna.

Pociag specjalny relacji Warszawa Gdanska – Sierpc – Warszawa Gdanska 15 wrzesnia 2013

Ciekawym tematu polecam odwiedzić jedyną w Polsce czynną parowozownię w Wolsztynie, warto zobaczyć parowozowe show oraz wybrać się do Chabówki na pokazy pociągów retro. Są organizowane w Polsce różne “imprezy” kolejowe, trzeba poszukać informacji na forach zrzeszających miłośników kolei i modelarstwa kolejowego.

Parowóz OL-12
Tutaj przejście między wagonami. W trakcie jazdy jest to całkiem efektowne doznanie. Wszystko się buja i lata na boki. Same wagony były drewniane, podwozie “trój osiowe”, bardzo głośne, kiepsko amortyzowane, ale wygodne.

Jak kiedyś zobaczycie na stacji kolejowej takie “krany wodne” to już wiecie do czego służą. Woda do takich kranów była doprowadzana z wież wodnych.

Tutaj pokazane jest oczyszczanie paleniska w parowozie. Co jakiś czas trzeba opróżnić palenisko z popiołu, resztek nie dopalonego węgla. Wyglądało to całkiem efektownie.
Tabliczka przy peronie: Uwaga! Strzeż się pociągu!

Na kolei nie trudno o wypadek. Zamyślony pasażer mógłby wejść tuż pod koła pociągu …

Parowóz bardzo dymi 🙂 Tutaj widok z pomostu ostatniego wagonu. Cudowny klimat, bardzo miło to wspominam.
Pociag specjalny relacji Warszawa Gdanska – Sierpc – Warszawa Gdanska 15 wrzesnia 2013
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Blog

Zdjęcia opakowań szklanych

Fotografia produktowa opakowań szklanych Produkty wykonane ze szkła mogą stanowić nie lada problem dla wielu fotografów. Szkło zawsze było jednym

Blog

Zdjęcia reklamowe wzmacniacza

Fotografia produktów RTV, sprzętu audio hi-fi, wzmacniacza stereo. Sprzęt audio jest wdzięcznym materiałem w fotografii produktowej. Ciekawe kształty, miks różnych

Zestawienie wyników testu akumulatorków AAA

Tabelę stworzyłem w nawiązaniu do testu akumulatorków, w którym zawarte są bardzo obszerne informacje o ładowaniu i rozładowywaniu akumulatorów różnych

5 1 vote
ocena wpisu
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
Przewiń do góry